ELS AMBIENTS

Els ambients són uns espais d’aprenentatge on els infants, a partir de reptes que els hi anem proposant i que estan graduats en grau de dificultat, i a través de l’experimentació, la manipulació i l’observació van adquirint els objectius que ens hem plantejat.

A través d’aquest tipus d’aprenentatge, més actiu i més proper als seus interessos, aconseguim que els mateixos infants regulin el seu aprenentatge, cosa que afavoreix una major autonomia i la consecució de les competències pròpies de l’etapa.

ELS AMBIENTS A LA COMUNITAT DE PETITS

A la comunitat de petits, els ambients són de lliure circulació. Cada infant pot triar l’ambient al que vol anar i pot anar canviant d’ambient quan vulgui segons els seus interessos.

Els ambients estan organitzats per oferir diferents propostes, diversitat de materials i diferents possibilitats als infants. A través del joc, de la investigació i l’exploració, de la creació i l’expressió, s’afavoreix el creixement dels nens i nenes, la seva autonomia i el desenvolupament del seu pensament així com la relació entre ells i elles.

Amb els petits, els ambients van canviant i van evolucionant amb els mateixos infants, tenint en compte els diferents moments evolutius pels que van passant. Hi ha una gran diversitat d’ambients, com el de construccions, l’ambient motiu, el de joc simbòlic, els de llum i ombres, el de motricitat, el d’experimentació, els mini-mons… En tots aquests ambients, es cuida molt els materials, la distribució, la llum i el so que els envolten… per convertir-los en espais acollidors i relaxants on els infants puguin gaudir de l’experiència que estan vivint.

ELSA AMBIENTS A LA COMUNITAT DE MITJANS I GRANS

Amb els mitjans i els grans, Els quatre ambients que tenim a l’escola estan organitzats en 2 quadrimestres. El primer quadrimestres tots els infants fan dos ambients fixos, i els dos restants els realitzen durant la segona meitat. Així doncs, a final de curs tots els infants han fet tots els ambients.

  1. Ambient eTwinning

Des de l’escola donem molta importància a l’aprenentatge de la llengua anglesa. Per nosaltres és important que els infants vegin la utilitat d’aquesta llengua i la necessitat d’utilitzar-la. Això els motiva molt més a l’hora d’enfrontar-se a l’aprenentatge d’un idioma diferent al seu.

Per aquest motiu ja fa uns anys que vam decidir crear l’ambient d’etwinning per treballar objectius propis de l’àrea d’anglès. L’etwinning és una plataforma virtual on es treballen projectes en llengua anglesa amb infants d’escoles d’altres països d’Europa.

Durant el temps que dura aquest ambient, cada grup comparteix un projecte on es comuniquen tant oralment com per escrit amb els infants d’altres països que realitzen aquest mateix projecte. 

Aquest treball ens permet que els infants se n’adonin de la necessitat i utilitat de conèixer i utilitzar la llengua anglesa com a eina de comunicació.

2. Ambient de Construccions

A l’ambient de construccions es treballa individualment o en parelles.  Se’ls proposen reptes relacionats amb continguts propis de l’àrea de matemàtiques (geometria, perspectiva, escala, simetria…).  Cada infant tria el repte que vol assolir a cada sessió, de manera que al llarg del quadrimestre haurà d’haver fet  tots els reptes proposats.

A més dels continguts matemàtics, es treballa l’autonomia, l’organització, la responsabilitat i l’autogestió dels nens i nenes.

Tots els reptes consten de dues parts, una primera part manipulativa i de recerca d’informació relacionada amb la proposta. La segona part serveix per extreure conclusions i deduir i interpretar el resultat de les seves produccions a partir de preguntes i activitats que després queden reflectides a les seves llibretes.

L’ambient està estructurat i planificat tenint en compte el nivell evolutiu dels infants i els reptes estan seqüenciats en nivells progressius de dificultat.

3. Ambient d’anglès

Per realitzar l’ambient d’anglès comptem amb l’ajuda d’un auxiliar de conversa en llengua anglesa. En aquest ambient es treballen, conceptes, vocabulari, estructures gramaticals… d’aquesta llengua a partir de jocs, dramatitzacions, cançons….

Això permet que els infants vagin fixant les paraules de vocabulari i les estructures gramaticals que volem treballar i que després d’interioritzar-les, les utilitzin en les activitats pràctiques que se’ls proposa fer a l’ambient.

4. Ambient de Robòtica

En aquest ambient. els nens  i nenes han de resoldre diferents reptes, utilitzant aplicacions i/o robots per tal d’aprendre a utilitzar el llenguatge computacional.

A partir de diferents elements ,com els bee-bots, els probots, el lego we-do… els infants aprenen, no només a programar-los, si no que treballen també la situació espaial, l’estructuració del pensament i conceptes matemàtics, entre d’altres. També s’enfronten a llenguatges de programació com l’Scratch junior o l’Scrach i aprenen a dissenyar els seus propis jocs, històries…

ELS TALLERS

Els tallers són activitats artístiques en les que treballem a partir de les emocions i on volem desenvolupar al màxim la capacitat creativa i artística dels infants.  A partir de diferents activitats, com el teatre, la pintura, la música, la lectura… volem potenciar aquesta part creativa i extreure el màxim de possibilitats de cada un dels nostres infants.

No és tant important el resultat final  com tot el procés creatiu que dur a terme l’infant quan crea. La potenciació de la imaginació i la llibertat a l’hora de produir són aspectes bàsics en aquest procés creatiu.

L’infant és creatiu per naturalesa i la feina del mestre o la mestra, no és guiar-lo o pautar-lo, si no acompanyar-lo en aquest procés i oferir-li el màxim de possibilitats diferents amb les que les nenes i els nens es puguin expressar lliurament i sense límits.

ELS TALLERS A LA COMUNITAT DE MITJANS I GRANS

Amb els infants de primària treballem a partir de 4 tallers, el de teatre, el de música, l’atelier i biblioteca.

  1. TALLER DE TEATRE

El taller de teatre serveix per fomentar la comunicació amb els altres mitjançant el joc dramàtic així com el coneixement i l’autocontrol del cos.

Tot això ho fem a través del joc i el treball psicomotriu per incentivar la creativitat, la imaginació i l’espontaneïtat.  Amb aquesta feina poden adquirir aptituds enriquidores per vèncer la timidesa i activar, millorar i avançar en el desenvolupament personal dels infants.

També els ajuda a reconèixer les emocions, a adquirir un control sobre aquestes i a enriquir la comunicació del grup activant la capacitat empàtica.

Les sessions estan estructurades en cinc franges d’activitats:

  • la rotllana presentació, on es presenten les activitats que es faran durant la sessió.
  • el joc d’escalfament, que serveix per activar i prendre consciència del cos a través del moviment i preparar-se per l’activitat central.
  • l’activitat central, està destinada a desenvolupar la creativitat, l’expressió, la imaginació… Es fomenta la comunicació i la relació entre el grup.
  • la relaxació, on volem retornar a las infants a un estat de calma i tranquil·litat.
  • la reflexió, on es dedica uns minuts a prendre consciència de les activitats que s’han fet i valorar la sessió en el seu conjunt.

Durant una part del curs l’activitat central inclou l’elaboració i preparació d’una obra de teatre per representar. Aquesta obra de teatre es prepara conjuntament amb el taller de música que hi poda els efectes sonors i la banda sonora. i amb l’atelier que prepara els decorats.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s